Med afgangsprojektet kvalificerer du dig til at kunne varetage komplekse pædagogiske opgaver samt læreprocesser om og med medier og kommunikation.
Særlig tyngde har relation mellem på den ene side mediernes dannelses- og samfundsmæssige betydning og på den anden side de pædagogiske praksisfelter.
Afgangsprojektets emne skal ligge inden for retningens faglige område og det anføres i den skriftlige opgave, hvilke moduler uddannelsen er opbygget af og hvordan afgangsprojektet imødekommer læringsmålene for retningen.
Dette obligatoriske modul på 15 ECTS er det afsluttende modul på den Den pædagogiske diplomuddannelse med retning Medier og kommunikation
Projektforløbet indledes med en fælles undervisningsgang for alle afgangsstuderende på Den pædagogiske diplomuddannelse med videnskabsteori og metodologi samt introduktion til selve projektskrivningen.
Det er vigtigt at du ved tilmeldingen oplyser følgende:
- Retning på diplomuddannelse
- Evt. ønske til vejleder
Derudover skal du vedhæfte kopi af tidligere modulbeviser, hvis modulet/modulerne er gennemført ved en anden Professionshøjskole.
Afgangsprojektet dokumenterer mål for læringsudbytte
Afgangsprojektet er det afsluttende projekt, hvor en begrundet central afgrænsning af uddannelsesretningens læringsudbytte, dokumenteres ved en afsluttende prøve.
Med udgangspunkt i det godkendte emne inden for uddannelsesretningens mål for læringsudbytte skal den studerende opfylde målene for læringsudbytte
-
- Har viden om mediers betydning for børns, unges og voksnes socialiserings- og læreprocesser.
- Kan reflektere over forholdet mellem fag, pædagogik og teknologi.
- Har indsigt i mediepædagogiske og didaktiske læreprocesser og læringsformer.
- Kan forstå vilkår for børns, unges og voksnes mediedannelse.
-
- Kan anvende metoder og redskaber til mediepædagogisk produktion og reflektere over anvendeligheden.
- Kan facilitere og vejlede elever, ledelse og kollegaer i medierelaterede læreprocesser.
- Kan begrunde sammenhænge mellem teknologi, didaktik og mediepædagogik.
-
- Kan indgå i samarbejde om mediepædagogisk og -didaktisk videndeling og organisationsudvikling.
- Kan påtage sig ansvar for udviklingsarbejder inden for medier, teknologi- og kommunikationsprocesser.
- Kan udvikle teknologiforståelse i et kompetence- og organisationsperspektiv.
- Kan håndtere mediepædagogisk og -didaktisk vejledning i et organisationsperspektiv.