Modulet/kurset udbydes desværre ikke i øjeblikket.
Kontakt
eventuelt en af vores faglige konsulenter.
Ønsker du også at udvikle kompetencer til at arbejde professionelt med køn, ligestilling og mangfoldighed i institutionelle sammenhænge?
Omverden, samfundet og tiden kalder på, at pædagoger og lærere kan identificere og udvikle pædagogiske miljøer, der understøtter børn, unge og voksnes muligheder for lige deltagelse i udviklings - og læreprocesser i et mangfoldighedsperspektiv med særligt fokus på køn, seksualitet og ligestilling.
Pædagoger og lærere skal have indsigt i betydningen af kønsreflekteret praksis for børns, unges og voksnes trivsel, udvikling og lige deltagelses - og handlemuligheder og kunne agere professionelt i komplekse mangfoldige, kontekster, der modvirker kønsstereotyper, kønsdiskriminerende aktiviteter og holdninger.
Dette valgmodul på 10 ECTS er en del af Den pædagogiske diplomuddannelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul.
Modulet kan også indgå i et skræddersyet forløb. - Læs mere her
Om modulet
-
Når du har gennemført modulet,
- Har du viden om paradigmer og perspektiver på kønsidentitet og diversitet
- Har du indsigt i teori og metoder om individuelle, sociale, institutionelle og kulturelle faktorers strukturerende - og reproducerende betydning for identitet, køn, normer, værdier og handlemuligheder i mangfoldige fællesskaber
- Har du viden om dilemmaer, diskurser og perspektiver på køn, seksualiteten, kulturel mangfoldighed som betydende for pædagogisk praksis
- Kan du forstå, reflektere, analysere og vurdere problemstillinger og kompleksitet, der relaterer sig til kønsidentitet og diversitet.
- Kan du anvende teorier og undersøgelses - og analysemetoder, der afdækker institutionelle, kulturelle og samfundsmæssige forhold, der har betydning for lige deltagelses-muligheder og ligestilling relateret til køn, seksualitet og mangfoldighed.
- Kan du håndtere dilemmaer og agere i relation til pædagogiske opgaver i forhold til køn og mangfoldighed, herunder kunne formidle, igangsætte, implementere, begrunde og evaluere aktiviteter og tiltag, der understøtter lige deltagelsesmuligheder ved anvendelse af lighedsprincipper og kønsperspektiver.
-
Modulets indhold er teorier og viden samt refleksions - og undersøgelses - og analyseprocesser i forhold til følgende tematikker:
- Biologiske, socialkonstruktivistiske og socialpsykologiske paradigmer
- Konventioner og lovgivning i forhold til lige deltagelsesmuligheder, forskelsbehandling og ligestilling
- Magtkritik og diskursanalyse
- Queer - og normkritisk teori
- Kønsidentitet, deltagelsesmuligheder, fællesskabende udviklings - og læringsmiljøer, in- og eksklusionsprocesser i relation til køn og mangfoldighed
- Intersektionalitet og kategoriseringsprocesser.